اولین پایگاه اینترنتی مهندسان و دانشجویان صنایع دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
این وبلاگ در سال 1383 به منظور ایجاد ارتباط مستمر بین دانشجویان و دانش آموختگان رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد واحد تهران شمال تاسیس گردید. لطفا جهت استفاده از منوی سمت راست وبلاگ چند لحظه صبر کنید

تاريخ : جمعه ٢٢ خرداد ۱۳۸۸

مهندس کیست؟ مهندسی صنایع چیست؟

سلام

این دفعه یکی از مقالات خودم را برای شما به اشتراک می گذارم. یادم هست وقتی در رشته مهندسی صنایع قبول شدم همواره به دنبال این بودم که یک تعریف جامعی از مهندسی صنایع بدست آورم. خوشبختانه تعریف مدونی پیدا نکردم تا اینکه خودم به فکر ایجاد (تالیف، ترجمه و گرد آوری) یک تعریف مناسبی از مهندسی صنایع افتادم.

مقاله حاضر مربوط به سال  1378 است که در نشریه معتبر تدبیر، وابسته به سازمان مدیریت صنعتی به چاپ رسیده است. پس از چاپ این مقاله به دفعات و به کرات در نشریات دانشجویی مهندسی صنایع به چاپ رسید. بعضا ویژه نامه هایی که برای دانشجویان ورودی سال اول مهندسی صنایع در دانشکده های مختلف به چاپ رسیده نیز از این مقاله استفاده کرده اند.

امید است مورد قبول شما بزرگواران نیز واقع شود.

دانلود مقاله : مهندس کیست؟ مهندسی صنایع چیست؟



ارسال توسط مباشرفر
تاريخ : جمعه ۱٥ خرداد ۱۳۸۸

تا امروز ٣٠٠ یادداشت نوشته ام ...

سلام

این روزها خیلی ها از مباحث مدیریتی صحبت می کنند و همواره مشکلات را بر سر مدیریت خراب می کنند. در روز چندین بار این واژه به گوش می خورد و چند ده بار در مطالب منتشر شده از مدیریت و سوابق مدیریتی یاد می شود.

تقریبا به این واژه مثل بهره وری، کارایی بی احساس شده ایم.
مدیریت یعنی چه؟

من می تونم بگم که مدیریت کار خیلی سختی است و یا اصلا بهتره بگم که کار هر کسی نیست. اندازه تجربه خودم می تونم بگم که تعدادی مدیر ناموفق و تعدادی مدیر موفق دیده ام. همیشه سعی داشتم که نکات قوت و ضعف هر یک را به عنوان یک تجربه شخصی برای خود حفظ کنم.

امروز با بحث های داغ روزهای پایانی بهار می خواهم به تعریف مدیریت اشاره کنم. مدیریت کار سختی است، مدیریت کار مهمی است،‌مدیریت فقط به مباحث علمی گره نخورده است بلکه یکسری خصوصیات کاریزماتیک هم باید چاشنی آن بشود ... به هر حال مدیریت یعنی:

"فرایند بکارگیری کارا و موثر نیروی انسانی، امکانات موجود و منابع بوسیله یکسری فنون علمی جهت رسیدن به اهداف تعیین شده می باشد"

حالا جهت تشریح اینکه این فنون شامل چه چیز هایی می باشد، ‌باید یک نیم نگاهی هم به مطالب یادداشت شده در طی این چند سال گذشته در این وبلاگ داشته باشیم.

بعضی ها هم از واژه مدیر اینچنین تعبیری دارند:

مُدیر = "مو دیر " میام سر کار



ارسال توسط مباشرفر
تاريخ : جمعه ۱٥ خرداد ۱۳۸۸

Solver چیست

سلام

یکی از نرم افزار های چندکاره ای که در اختیار همگان است، نرم افزار Excel می باشد. این نرم افزار در کنار سایر نرم افزارهای خانواده Microsoft بر روی رایانه های شخصی نصب شده و با توجه به امکان ارتباطی که بین سایر نرم افزارهای این خانواده مهیا می باشد از توانمندی بالایی برخوردار است.

در منوی Tools گزینه ای تحت عنوان Add-ins وجود دارد که با انتخاب آن امکان نصب برنامه Solver را به کاربر خواهد داد. اگر بطور خلاصه بخواهم به امکانات این قسمت از برنامه Excel اشاره کنم باید به عناوین زیر بسنده شود.

امکاناتی که Solver فراهم می سازد:

1- حل مسائل تحقیق در عملیات (پژوهش عملیاتی)
2- حل مسائل Portfolio
3- حل مسائل Finance
4- حل مسائل مربوط به سرمایه گذاری
5- حل مسائل به خرید و زمانبندی
...

برای کسب اطلاعات بیشتر به همراه نمونه مسائل حل شده اینجا را کلیک کنید.

منتظر معرفی توانمندی این دسته از نرم افزارهای عمومی باشید



ارسال توسط مباشرفر
تاريخ : جمعه ۱ خرداد ۱۳۸۸

آمیزه بازاریابی

منظور از آمیزه بازاریابی یا ترکیب بازار، این است که باید مشخص کرد چگونه باید این عوامل را در هم آمیخت .
معمولاً این عوامل را به چهار گونه اصلی طبقه بندی می کنند که عبارتند از محصول ، توزیع ، قیمت و ترویج.
استراتژی بازاریابی یعنی تنظیم و اجرای آمیزه بازاریابی .ابزار کار و تاکتیک ها در بازاریابی ، آمیزه بازاریابی است.
آمیزه بازاریابی ، آمیخته بازاریابی ، ترکیب بازاریابی ، ابزارهای بازاریابی و تاکتیک های بازاریابی، همگی واژه هایی هستند که برای ترجمه
Marketing Mix به کار رفته اند . منظور از آمیزه، آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزاء می بایست یک نگرش سیستمی و هماهنگ برقرار باشد تا بتوانند در تاثیر گذاری و متقاعدسازی مشتریان مؤثر باشند. به عبارتی، محصول مناسب با قیمت مناسب از نظر مشتریان با توزیع مناسب و به کارگیری شیوه های ارتباطی مناسب همگی با هم عمل می کنند و اگر هر یک از این اجزا ناهماهنگ با سایرین باشد نتیجه آن کاهش اثر بخشی و کارایی مجموعه بوده و شرکت را از دستیابی به اهداف باز می‌دارند. اما منظور از تاکتیک یا ابزار آن است که وسیله و ابزار شرکتها برای جنگیدن در بازار و توفیق بیشتر نسبت به رقبا همین عوامل هستند



ارسال توسط مباشرفر
آخرین مطالب